beautynik

ساخت وبلاگ

آخرین مطالب

امکانات وب

به گزارش ایسنا سدیم لوریل اتر سولفات با نام تجاری تگزاپون یک ماده شیمیایی خمیرشکل نیمه شفاف به رنگ سفید یا مایل به زرد است. تگزاپون در دسته مواد فعال سطحی آنیونی قرار دارد و از خانواده آلکیل اتر سولفات‌ها است. این ماده حاصل ترکیب یک الکل چرب مانند روغن نارگیل با اکسید اتیلن و متعاقب آن سولفوناسیون است. تگزاپون بوی ملایمی دارد و شرکت‌های تولیدکننده آن را در غلظت‌های ۳۰ و ۷۰ درصد تولید و عرضه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، این ماده حاوی مقدار اندکی نمک است؛ هنگام رقیق شدن با آب در غلظت‌های معمولی ویسکوزیته پایینی از خود نشان می‌دهد و با افزودن سدیم کلراید و آلکانول آمید به آن، ویسکوزیته‌اش تنظیم می‌شود.

تگزاپون به دو شکل N70 و  تگزاپون صدفی در بازار موجود است. تگزاپون N70 خمیری شکل است که به دلیل ویسکوزیته بالا در تولید مایعات شوینده شفاف مورد استفاده قرار می‌گیرد و از الکل‌های چرب طبیعی به دست می‌آید. تگزاپون صدفی نسبت به N70 خلوص کمتری دارد و در تولید محصولات شوینده صدفی و غیرشفاف مانند شامپوهای بدون سولفات کاربرد دارد. اخیرا نوع پودری آن نیز تهیه و تولید شده است.

الزامی است تگزاپون در محیط خشک و دور از رطوبت و به خصوص در فاصله از واکنشگرهای اکسیدکننده قوی نگهداری شود. بسته‌بندی‌های پلاستیکی یا فولاد ضدزنگ برای نگهداری این ماده مناسب هستند و دمای مطلوب برای تگزاپون نیز 5 تا۴۰ درجه است که البته به صورت کلی توصیه می‌شود در دماهای پایین‌تر قرار گیرد.

 

کاربردهای تگزاپون چیست؟

تگزاپون به عنوان یک ماده شوینده متداول در تولید بسیاری از محصولات بهداشتی سر و بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده از کف‌زایی خوبی برخوردار است و کف سبکی ایجاد می‌کند که در مجاورت چربی‌ها از بین می‌رود و به سادگی در آب‌های سخت و معمولی حل می‌شود. این ماده بدون نیاز به دمادهی و هم زدن با دور بالا و از طریق افزودن مواد دیگر در فرمولاسیون جای می‌گیرد.

تگزاپون به طور طبیعی پوست را تحریک می‌کند و باعث خشکی آن می‌شود؛ به همین دلیل باید با دیگر مواد فعال سطحی آنیونی، آمفوتریک وغیریونی همراه شود تا کیفیت و میزان کف‌کنندگی و شویندگی آن به سطح مطلوبی برسد. علاوه بر این در صورت نیاز می‌توان تگزاپون را با تری اتانول آمین رقیق کرد.

تگزاپون جزو متداول‌ترین مواد اولیه آرایشی و داروئی محسوب می‌شود و در تولید اکثر شوینده‌های تجاری مثل مایع ظرفشوئی وپاک کننده‌های صنعتی (کارواش،  کف شورها و پاک‌کننده روغن) و در بیش از ۹۰ % مواد بهداشتی و شوینده بدن و سر همچون خمیردندان، صابون، شامپو، کرم و لوسیون چه به صورت مایع یا غیرمایع کاربرد دارد. این ماده برای زدودن چربی به عنوان ماده کف‌کننده و پاک‌کننده و امولسیون‌کننده مواد چسبنده بکار می‌رود.

 

آیا تگزاپن مورد تایید سازمان‌های غذا و دارو است؟

بازار تگزاپون عمدتا به دلیل افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان در مورد بهداشت شخصی و پاکیزگی در حال رشد است. اما در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی پیرامون خطرات سلامتی مرتبط با سدیم لوریل اتر سولفات بوجود آمد که در برخی موارد به تعویض این ماده با مواد آلی و زیستی دیگر در کشورهای توسعه یافته منجر شد. اما در دسترس بودن آسان و مقرون به صرفه بودن و خاصیت کف‌زایی خوب، آن را به یک ماده افزودنی پرسود برای تولیدکنندگان محصولات مراقبت شخصی تبدیل کرده است. به همین دلیل تحقیقات زیادی در مورد مضرات احتمالی آن صورت گرفته است.

پژوهش‌ها و تحقیقات سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA نشان داده که استفاده از این ماده برای مصرف‌کننده بی‌خطر است. اداره بهداشت و دپارتمان صنایع شیمیایی استرالیا نیز اعلام داشته که این ماده با DNA واکنش نمی‌دهد. اما نباید از این نکته غافل شد که همچون سایر دترجنت‌ها، سدیم لوریل اتر سولفات نیز باعث تحریک پوست و سوزش شدید چشم می‌شود. این ماده و سایر مشتقات باعث شکسته شدن محافظ رطوبتی پوست شده و به دیگر مواد شیمیایی اجازه می‌دهد تا به راحتی به زیرپوست نفوذ کند.

برخی آزمایشات کالج آمریکایی سم شناسی نشان داد، غلظت‌های کمتر از ۱ درصد یا غلظت‌های بالاتر برای استفاده غیرمتقارن، هیچ خطر قابل توجهی برای سلامتی انسان‌ها نداشتند؛ مطالعات نشان داده که آسیب در غلظت‌های بالاتر افزایش می‌یابد که استفاده نابجا از آن‌ها در محصولاتی مانند شامپو محدود شده است. لذا میزان سدیم لوریل اتر سولفات موجود در شامپوهای شما دارای خواص سرطان‌زایی نیست و این مساله در سال 2002 مورد ارزیابی ایمنی قرار گرفته و تایید شده است.

هنگام خرید این ماده دقت کنید که ظروف آن پلمپ باشد و حتما آن را از فروشندگان معتبر تهیه کنید. در برخی موارد فروشندگان غیرمعتبر در فروش تگزاپون تقلب کرده و با افزودن مقداری الکل و مواد دیگر درصد خلوص آن را کاهش داده و آن را به جای تگزاپون N70 بفروش می‌رسانند؛ یا گاهی تگزاپون تاریخ مصرف گذشته را با تگزاپون مرغوب مخلوط کرده و به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

منبع: isna

beautynik...
ما را در سایت beautynik دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : niki beautynik بازدید : 197 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1400 ساعت: 11:46